Dieter Vander Velpen
Vakantie op ’t Eilandje
Vanaf het salon kijk je uit over de jachthaven van t’ Eilandje, met het MAS als statig middelpunt. Het minste wat je kan zeggen is dat het penthouse van Eric Van Tilburg en zijn vrouw over een adembenemend panorama beschikt. Lang woonden ze in een villa in Kapellen, tot ze enkele jaren geleden besloten om naar de stad te trekken. De kinderen verlieten het huis, en wat heb je aan een gigantische woonst met z’n tweetjes? “Vooral veel onderhoud”, lacht Eric. “We wilden in hartje Antwerpen wonen. De stad bruist, er is altijd wel iets te doen. En zeker ’t Eilandje is al een aantal jaren aan een opmars bezig. Toen we op dit penthouse stuitten, hebben we eigenlijk niet lang getwijfeld. Mijn bedrijf, Indico Painting, ligt er ook vlakbij. Alle puzzelstukjes vielen hier in elkaar.” Eric en Anne vonden een casco duplex penthouse met een zeer ruim terras, waar architect Dieter Vander Velpen zijn creativiteit op mocht botvieren. “We kregen carte blanche”, aldus Vander Velpen. “De enige voorwaarde was dat het appartement een constante vakantiesfeer moest uitademen. Er mocht een mediterranean vibe hangen. In de context van ’t Eilandje kon dat natuurlijk perfect.”
Binnen is buiten en omgekeerd
Bij aanvang was het penthouse niet meer dan een brute betonnen schelp, onderverdeeld in 2 verdiepingen met een totale oppervlakte van 240 m². “De ideale situatie om een optimale indeling uit te werken”, zegt Vander Velpen. “Voor ons was het snel duidelijk dat het zwaartepunt zich op het hoogste niveau zou situeren, met de jachthaven als oriëntatiepunt. Keuken en living vormen een open ruimte, zo goed als volledig omgeven door glas. Eén zijde kan je via een harmonicaraam bijna volledig openzetten, waardoor de leefruimte en het dakterras zich compleet met elkaar vermengen. Dat was essentieel: dat binnen en buiten bijna verwisselbaar zouden zijn. Als het raam openstaat, dan verplaatst de loungesfeer zich integraal in huis en lijkt het wel alsof je buiten eet.” De link tussen interieur en exterieur wordt versterkt door de toepassing van travertijn, dat de hele verdieping bestrijkt en doorloopt in het terras, van de tegels en zitbank tot de bekleding van het overloopzwembad met jet-stream. Daar benadrukken een deels getrapte green wall en zorgvuldig geplaatste plantenpotten nogmaals het vakantiegevoel. In de achtergrond troont het MAS, dat als een kunstzinnige compositie van rode blokken en glas de skyline aftekent. Vander Velpen: “De link met het hoekvormige museum is nooit ver weg. Het maakt integraal deel uit van de beleving van het penthouse.”
Understated luxury
Blikvanger in de keuken is een sculpturaal eiland in dezelfde travertijn als de vloer. Het lijkt wel alsof beide uit elkaar voortkomen. Zelfs de ladefronten en een open kooknis zijn met de natuursteen bekleed. Verder oogt alles heel rustig en sereen. De kastenwand in walnootfineer begrenst de volledige leefruimte en loopt door van de kookzone tot in het salon. Daar is ook een grote houthaard in zwart staal geïntegreerd. Daarboven zit de TV verborgen achter de kastdeuren. “We kiezen altijd voor een minimaal kleur- en materiaalpalet”, aldus Dieter Vander Velpen. “Zandkleurige travertijn vormt de basis en geeft een natuurlijke look aan het interieur. Het maatmeubilair bestaat uit donker gebeitste walnootfineer, wat extra warmte toevoegt, zeker in combinatie met de stalen details. We wilden een sfeer van ‘understated luxury’ creëren. Ik denk dat we daar wel in geslaagd zijn.” Overal in de woning zijn Belgische designstukken en kunstwerken aanwezig, gekozen in samenspraak met Karolien Van Hollebeke van MOON Lighting: een schilderij van Piet Raemdonck, collages van Louise Mertens, objecten van Arno De Clercq en Michaël Verheyden, stukken van Aiko Cubo en een kleiner sculpturaal werk van Stan Van Steendam. Dieter Vander Velpen: “Allemaal jonge Belgische kunstenaars. Het is mooi als je een ontwerp een extra laag kan geven dankzij talent van eigen bodem.” Op de wanden staan verschillende decoratieve schildertechnieken, speciaal voor dit project uitgewerkt door Indico Painting. Eric Van Tilburg: “Dat was natuurlijk ook een vereiste: dat we ons eigen ambacht konden etaleren in de woonst, zij het zonder te gaan schreeuwen. We hebben gekozen voor zachte kleuren en texturen die bijdragen aan de warme sfeer.” Alle wanden zijn licht van kleur, op de kantoorruimte na, die zich ook op de bovenverdieping bevindt en ook dienst doet als homecinema. Een open kast in walnoot en zwart staal etaleert boeken en verzamelstukken van de eigenaar. “Hier is de sfeer totaal anders”, zegt Vander Velpen. “Cosier, dankzij emerald groene wanden en donkere velvet gordijnen die wat extra grandeur in de ruimte brengen.”
Kreon-verlichting
Een sculpturale luchter van Lindsay Adelman zweeft boven de eettafel. Het is een statement piece, dat wordt gecombineerd met lange led-lijnen en architecturale verlichting van Kreon om verschillende sferen te creëren. “Verlichting was van bij het begin een essentieel gegeven binnen het verhaal van deze woonst”, legt Vander Velpen uit. “Het volledige lichtconcept hebben we samen met MOON Lighting uitgewerkt. Het penthouse moest een oase van rust scheppen, wat betekent dat armaturen zo min mogelijk aanwezig mochten zijn. Het verticale lijnenspel dat overal zichtbaar is, wordt op een sobere manier doorgetrokken in de verlichting. Met Kreon-profielen hebben we een belijning gecreëerd, die zorgt voor uniformiteit en rust, én de synergie tussen de ruimtes versterkt.”
Baden in travertijn
In de hal boven neemt een trap, die wel als één geheel lijkt uit travertin lijkt gehouwen, je mee naar de benedenverdieping. Die is opgevat als een grote mastersuite met een ‘sacrale’ hal, twee gastenkamers, twee badkamers en een fitnessruimte. Binnenkomen doe je via een dressing in walnootfineer. Boven het eiland steelt een handgemaakte pendel van Aparatus de show. In de slaapkamer valt de lambrisering op, die opnieuw het resultaat is van een speciale verftechniek. Eric Van Tilburg: “Ik noem het de ‘island-techniek’, die voor wat extra tactiliteit zorgt in het zachte kleurenpalet van de kamer.” De slaapkamer loopt over in de masterbadkamer. Ook hier zet travertijn de toon, terwijl indirecte verlichting de ruimte omtovert in ware hotelsfeer. Vanuit het bad heb je zicht op de jachthaven en het MAS. Het zou niet anders mogen zijn.
Tekst: Bart De Maesschalck
Foto’s: Patricia Goijens
Dieter Vander Velpen
Regine Beerplein 1/209
2018 Antwerpen
www.dietervandervelpen.com