Dieter Vander Velpen Architects

Dieter Vander Velpen Architects

EV House

 

In de buurt van Antwerpen heeft Dieter Vander Velpen Architects alweer een uitzonderlijk project afgeleverd. Het bureau mocht er zijn magie uitwerken op de inrichting van een privéwoning en rolde een licht, rustgevend en uitnodigend interieur uit. Een ingetogen maar warm materialenpalet vormt de rode draad, waarbij een sterke nadruk ligt op verschillende soorten hout en natuursteen die zorgvuldig met elkaar in dialoog gaan.

 

Dieter Vander Velpen Architects staat bekend om zijn couture-architectuur. Het bureau omarmt het minimalisme, maar is ook niet wars van een iets gewaagdere ingreep. Een luxueuze ondertoon of een beetje glamour is in elk ontwerp aanwezig. Dat is ook in dit project duidelijk voelbaar. De lat lag hoog, wat meteen af te lezen is van het gastentoilet in de inkomhal. Als opmaat voor de rest van het interieur kan de detaillering daar in elk geval tellen. Zo bestaat de wastafel uit Calacatta, een marmersoort die ter plekke in Italië werd gekozen samen met de klant. De natuursteen contrasteert mooi met de eikenhouten lambrisering. Achter de wastafel vertrekt dan weer een minimalistisch zwart stalen frame waarin een schijnbaar zwevende spiegel is verwerkt. Dat een achterliggend raam indirect daglicht naar binnen werpt, geeft nog net iets meer beleving. Dat doen ook andere elementen zoals een zwart stalen zeepbakje in de gootsteen, de handdoekenplank eronder en het kraanwerk. Kortom: een toilet zoals je het alleen in luxehotels zou zien, nauwkeurig uitgewerkt en tot in het kleinste detail uitgezuiverd.

 

Het Calacatta-marmer is één van de materialen die overal terugkomen. Vooral de toepassing in de keuken en eetruimte spreekt tot de verbeelding. In de eettafel is de natuursteen verwerkt in het onderstel. Daarop rust een tafelblad in gerookte eik. Het keukeneiland werd dan weer integraal opgebouwd uit marmeren platen en op een haast grafische manier gedetailleerd door een belijning in zwart staal. Achter het eiland situeert zich een tweede marmeren aanrechtblad waarin de gootsteen en de kookplaat zijn vervat. Een minimalistisch wit gepleisterd volume erboven verbergt de afzuiging. Voorts zijn de wanden van de keuken ingenomen door eikenhouten kasten, die onder andere de ovens en een toegangsdeur richting de bijkeuken verbergen. Op die manier zijn toestellen maximaal onttrokken aan het oog en wordt de rust visueel bewaard. Via grote ramen vloeit het daglicht bovendien rijkelijk naar binnen, wat de sfeer en ruimtelijkheid van de keuken en eetkamer nog eens vergroot.

 

De eetzone wordt gescheiden van de zithoek door een sculpturale open haard, die fungeert als een gezellig centraal rustpunt. Het meubel rust op een voet in Pietra dei Medici-natuursteen en is verder verfraaid met stalen details. Toch zijn het niet enkel mooie, kwalitatieve materialen en uitzonderlijke detailleringen die deze woning onderscheiden. Zichtlijnen en assen bepalen mee de sfeer en beleving in huis. Op die manier weet het interieur telkens weer te verrassen, waar je ook staat. Als je de keuken en het eetgedeelte bijvoorbeeld verlaat, ontstaat een zichtlijn die je blik via de woonkamer meeneemt langsheen de bar en het thuiskantoor om te eindigen in de tuin. In de living krijg je dan weer gefragmenteerde zichten op de tuin. Kamerhoge ramen doen de ruimte baden in natuurlijk licht, terwijl lange gordijnen van Belgisch linnen de warme sfeer in huis verder benadrukken. De woonkamer volgt hetzelfde gezellige materiaalpalet dat we eerder hebben gezien. Daar springt een dubbele open haard in het oog, omgeven door eiken kasten en een marmeren ‘Emperador’ salontafel. Met zijn organische vormen contrasteert een beeldhouwwerk van Dorothee Loriquet op speelse wijze met het donkere oppervlak en scherpe lijnen van de tafel.

 

Wat verderop, tussen de woonkamer en bureauruimte is er bovendien een knus hoekje gecreëerd voor een bar. Kasten in gerookte eik en details van zwart glas gaan in dialoog met een eiland in Carrara-marmer, dat het hart van de ruimte vormt. De zone kan overigens afgesloten worden door houten gelamelleerde schuifdeuren, voorzien van geïntegreerde ledverlichting, waardoor er ’s avonds een ingetogen cosy atmosfeer ontstaat. Achter de stalen schuifdeur naar het kantoor zit nog een inloopwijnkelder verstopt. Verder tref je op het gelijkvloers nog een kantoor aan dat langs twee kanten uitkijkt op de tuin. Ook hier weer is alles op maat gemaakt, zoals een geometrisch bureau in gerookte eik, voorzien van marmeren details.

 

De eerste verdieping bereik je via een draaitrap in travertin. De open poriën zijn gezandstraald, zodat de natuursteen zijn ruwe effect bewaart. De belangrijkste kamer boven is de mastersuite met badkamer. Daar tref je twee aparte, vrijstaande wastafels aan, dit keer vervaardigd uit Calacatta-marmer. Zwart stalen inzetstukken bieden plaats voor handdoeken en zeep, terwijl de kranen van achter de gootsteen tevoorschijn komen, en zo meer diepte geven aan het stalen frame met de spiegel tegen de muur. Het gelamelleerd hout dat beneden voor privacy zorgt, keert ook hier terug als designelement naast het vrijstaande bad. Op die manier vloeit alles over in elkaar, ruimte per ruimte. De ondertoon is in heel de woning dezelfde, terwijl elke ruimte toch een eigen identiteit krijgt. En een vleugje luxe en exclusiviteit.

 

Tekst: Bart De Maesschalck
Foto’s: Patricia Goijens

Dieter Vander Velpen Architects
Regine Beerplein 1/209
2018 Antwerpen
www.dietervandervelpen.com